Nadarjeni otroci
Zapisala: Mojca Klug, profesorica
Datum objave: 26.4.2022
Kdo so nadarjeni otroci?
V enajstem členu Zakona o osnovni šoli so kot nadarjeni opredeljeni tisti učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk, razne oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike dela.
Aktivnosti, povezane z odkrivanjem in delom z nadarjenimi učenci vodi šolska svetovalna služba v sodelovanju z učenci, starši, razredniki in ostalimi učitelji mentorji.
Odkrivanje in vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi
Osnova za odkrivanje ter vzgojno-izobraževalno delo z nadarjenimi otroci v vrtcu, osnovni in srednji šoli sta Koncept odkrivanja in vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi učenci v devetletni osnovni šoli iz leta 1999 ter Koncept vzgojno-izobraževalnega dela z nadarjenimi dijaki srednjih šol iz leta 2007. Oba koncepta dopolnjujejo Strokovna izhodišča posodobitve Koncepta odkrivanja nadarjenih otrok, učencev in dijakov ter vzgojno-izobraževalnega dela z njimi izpred treh let. Ta dokument je objavljen na spletni strani Zavoda Republike Slovenije za šolstvo, na povezavi:
https://www.zrss.si/wp-content/uploads/2021/01/strokovna_izhodisca_nadarjeni.pdf
Kako odkrivanje nadarjenih poteka v osnovni šoli
Odkrivanje nadarjenih učencev in dijakov je mnogim staršem manj poznano delo, ki ga opravljajo strokovni delavci šol, čeprav v resnici vzame učiteljem in svetovalnim delavcem kar precej časa.
V osnovni šoli se proces odkrivanja običajno začne v 4. razredu, lahko pa kadarkoli, ko se zazna otroka, ki bi utegnil biti nadarjen. Običajno poteka v treh korakih, o katerih so obveščeni tudi starši. Le-ti na vsaki stopnji tudi izpolnijo in podpišejo pisno soglasje.
Prvi korak je evidentiranje otrok, ki bi utegnili soditi v skupino nadarjenih učencev. Pregleda se učni uspeh in dosežke pri različnih športnih, tehničnih, umetniških in drugih dejavnostih ter morebitne dosežke na tekmovanjih. Pozornost se usmeri tudi na učenčeve aktivnosti na posebnih področjih, kjer je še uspešen, na primer hobije. Učitelji ki učenca poučujejo, podajo tudi svoja opažanja in mnenje. Sam proces evidentiranja običajno vodi šolska svetovalna služba.
Evidentiranju sledi identifikacija, ko se mnenje strokovnih delavcev da bi učenec utegnil biti nadarjen v skladu z zakonskimi in strokovnimi določili, potrdi ali ovrže. Ta korak zajema oceno učiteljev, ki temelji na ocenjevalni lestvici nadarjenosti, nato se opravi test sposobnosti in test ustvarjalnosti.
Kot nadarjeni so identificirani tisti učenci, ki vsaj po enem od kriterijev dosežejo rezultat, ki sodi med deset odstotkov najboljših v Sloveniji.
Sledi seznanitev staršev in izdelava individualiziranega programa dela. To pomeni, da so starši povabljeni v šolo. Predstavi se jim osnutek programa dela za njihovega otroka in na srečanju se ga po potrebi dopolni, saj so starši tisti, ki otroka dobro poznajo in lahko opozorijo na posebnosti svojega otroka ter predlagajo spremembe in dopolnitve osnutka tega programa.
Kaj lahko šola ponudi nadarjenim učencem
Kaj bo šola nadarjenemu učencu zagotavljala in na kakšen način, se zapiše v vsakoletni individualizirani program. Pri rednem pouku sta pomembni individualizacija in diferenciacija. Tu so še: vključitev v dodatni pouk, interesne dejavnosti, izbirne predmete, udeležba na delavnicah in taborih za nadarjene, priprave in udeležba na tekmovanjih ter drugih specifičnih dogodkih povezanih s področjem otrokove nadarjenosti, na primer likovnih kolonijah, izdelava raziskovalnih nalog, programi za razvijanje socialnih spretnosti, individualno delo z učencem in svetovanje staršem, povezovanje z drugimi šolami in zunanjimi inštitucijami, poklicno svetovanje in usmerjanje, …
Zelo uspešnim učencem lahko šola omogoči tudi prilagoditve pri izvajanju programa osnovne šole pri preverjanju, ocenjevanju in odsotnosti od pouka. Da bi bil učenec deležen teh prilagoditev, lahko vsako leto znova zaprosi za dodelitev statusa učenca kulturnika oziroma umetnika, status učenca perspektivnega športnika in status učenca raziskovalca. Kako to stori in kakšne so pravice in dolžnosti učencev s statusom, je zapisano v šolskem pravilniku o prilagajanju šolskih obveznosti za učence s statusom.
Zakaj je odkrivanje nadarjenih učencev še pomembno
Biti nadarjen otrok v sistemu, ki je naravnan na večino, ni vedno lahko. Nadarjeni otroci imajo poleg prednosti na področjih, kjer še posebej izstopajo, tudi druge lastnosti, ki niso vedno zaželene.
Na primer če izzivi niso dovolj zahtevni, se začnejo dolgočasiti in se umikati v svoj svet. Lahko motijo pouk ali pa se odzovejo z uporništvom. Lahko celo izgubijo zanimanje za delo.
Nadarjeni otroci se lahko zaradi svoje čustvene intenzivnosti na dogodke okoli sebe burno odzivajo. Njihove burne reakcije je pogosto težko razumeti.
Veliko nadarjenih je perfekcionistov. Želijo dokončati tisto, kar so začeli in težko prenašajo hitro menjavo dejavnosti, ki je sicer značilna za pouk v naših šolah. Izražajo intenziven interes, imajo sposobnost ostrega fokusiranja, se poglobijo v snov in zato zlahka izgubijo občutek za zunanji svet.
Nekateri nadarjeni so tudi čutno preobčutljivi in razdražljivi. Zmoti jih lahko marsikaj, na primer močni zvoki, intenzivne barve, groba oblačila ter šivi na njih in podobno.
Oni delajo po svoje. Od odraslih običajno ne sprejemajo veliko pomoči in mentorstva pri obvladovanju področja, na katerem so aktivni, ker se v glavnem učijo samostojno in so pogosto individualisti, zato težko sodelujejo z drugimi.
Zaradi vsega naštetega in drugih posebnosti so pri pouku pogosto moteči, skačejo učitelju v besedo, ne razumejo vrstnikov ali jih celo zaničujejo in se z njimi ne družijo. Pogosto nadarjeni iščejo družbo starejših učencev ali odraslih, ker se v socialnih stikih z vrstniki ne znajdejo najbolje, saj imajo največkrat tudi povsem druge interese in zanimanja.
Nekateri nadarjeni učenci imajo tudi specifične učne težave, kar pomeni velik razkorak med sposobnostmi nadarjenega otroka in njegovimi dosežki in predstavlja še posebej velik izziv za otroka pa tudi za učitelje in starše.
Zaradi vseh posebnosti je za nadarjene otroke še posebej pomembno, da jih čimprej odkrijemo, prepoznamo njihova močna področja in šibkosti ter specifično odzivanje. Le-tako bodo lahko deležni razumevanja in ustrezne obravnave ter priložnosti, da optimalno napredujejo na področju svoje nadarjenosti in razvijajo svoje posebne sposobnosti.
Vloga staršev
Biti starši nadarjenemu otroku ni tako lahko, kot si predstavljamo tisti, ki te izkušnje nimamo. Pri spopadanju s tem izzivom lahko starši naletijo na številne pasti, kot je na primer nenehno poudarjanje otrokovih sposobnosti in povečanje pričakovanj. Otrok lahko dobi občutek, da ga imajo starši radi predvsem zato, ker je uspešen. Da bi si zagotovil ljubezen staršev, se še bolj trudi in si še bolj želi biti popoln.
Zato je nevarno hvaliti se z otrokovimi dosežki, saj ob morebitnem spodrsljaju ali neuspehu misli, da bo starše razočaral in lahko razvije anksioznost pred neuspehom, napako. Po drugi strani pa lahko v družini z več otroki sorojenci dobijo občutek, da imajo starši sposobnejšega otroka raje od njih, saj si tako razlagajo njihov ponos, ko nadarjeni brat ali sestra doživi uspeh.
Ena od pasti starševstva nadarjenemu otroku je tudi, da od njega pričakujemo popolnost na vseh področjih. Tega pričakovanja otrok ne more vedno izpolniti, saj imajo tudi nadarjeni otroci močna in šibka področja.
Nadarjeni otroci tudi vplivajo na družinski proračun. Vključevanje v dejavnosti, zagotavljanje pripomočkov in opreme, prevozi in podobno, lahko pomenijo za manj premožne starše poseben izziv.
Manj izobraženi starši pa so postavljeni še pred en izziv, da otroka ki je nadarjen, postavijo na piedestal in prepustijo, da je on v družini glavni. Ne glede na izobrazbo in intelektualne sposobnosti morajo biti glavni starši, saj imajo zrelost in izkušnje ter so tudi po zakonu oni tisti, ki skrbijo ter odgovarjajo za svojega mladoletnega otroka
Zaradi nadarjenosti in s tem povezanih dejavnosti, starši pogosto izvzemajo otroka od drugih obveznosti doma in dopuščajo zmanjševanje socialnih stikov na račun uspešnosti. Zelo ppriporočljivo je, da je nadarjeni otrok čimbolj enakovredno vključen v dejavnosti in dogodke v družini ter da ohranja socialne stike z drugimi.
Starši pogosto zamenjujejo nadarjenost in pridnost, Nadarjeni otroci se razlikujejo od povprečnih otrok, ki so pridni oziroma marljivi in motivirani za delo in ki prav tako lahko dosežejo dobre uspehe.
Zelo pomembno za starše nadarjenih otrok je to, da otrokove nadarjenosti ter razvijanja le-te ne doživijo kot lasten projekt in da njihov otrok in njegovi dosežki ne postanejo cel njihov svet. Nujno je, da imajo starši nadarjenih otrok svoje cilje ter da si vzamejo čas zase, za svoje konjičke, za partnerstvo in da ne zanemarijo socialnih stikov z drugimi.
Za konec
Naj je otrok še tako nadarjen, mora v prvi vrsti biti otrok in šele nato izjemni mali umetnik, znanstvenik ali športnik.