Zabavno pomnjenje s pomočjo mnemotehnik
Zapisala: Mojca Klug, profesorica
Datum objave: 9.1.2018
Mnemotehnika je tehnika pomnjenja oziroma zapomnitve. Podatke in dejstva ter zveze med njimi si lahko zapomnimo na različne načine: s pomočjo besed, podobnih ali različnih črk oziroma delov besed, s pomočjo števil ali vidnih oziroma slušnih asociacij.
Že od nekdaj obstaja kar nekaj mnemotehnik, ki bi jih lahko imenovali ljudske, saj so njihovi avtorji v glavnem neznani, širile pa so se iz generacije v generacijo. Mnogih od njih se spomnim še iz časov, ko sem hodila v šolo. Vesela sem, da so jih nekateri učitelji delili z nami in nam tako olajšali zapomnitev nekaterih vsebin, ki smo jih morali znati.
LUNINE MENE
Luna je na nebu že od nekdaj in tudi pomoč, da prepoznamo, v kateri meni je Luna, je že zelo stara. Naši predniki so se ravnali po Luni, ko so podirali drevesa ali ribali zelje, ki so ga nameravali skisati. Tudi sadili in presajali so v skladu z Luno. Kako pa so vedeli, v kateri fazi je Luna? Preprosto. Če je imel del Lune, ki so ga videli na nebu, obliko črkeC, so vedeli da crkuje in da gledajo zadnji Lunin krajec. Iz tega so ugotovili, da bo sledila prazna Luna, mlaj. Če je bila njena krivina obrnjena v drugo smer, tako kot pri črki D, so vedeli, da se Luna debeli in da bo sledila polna Luna ali ščip. Tako enostavno je to:
C – CRKUJED – DEBELI SE
FIZIKALNE FORMULE IN ZAKONI
Mladi in stari učenjaki so si v pomoč, da bi si lažje zapomnili fizikalne formule in zakone, izmislili kar nekaj povedi, ki so postale del »mnemohetničnega ljudskega izročila«. Se še spomnite povedi: »Ohmov zakon možgane (pamet) uri.«?
OHMOV ZAKONU = R . I
Ali pa: »Fičko je mali avto.«?
2. NEWTONOV ZAKONF = m . a
Zanimiva je tudi tale: »Fuč je cela lampa.«
f = c/λ
KAPNIKI
Otroci si še danes, tako kot smo si jih mi, pulijo lase, ko ugotavljajo kateri kapniki so stalagmiti. Tisti ki visijo s stropa ali tisti ki rastejo s tal? In tisti drugi, kako se jim že reče? Stalaktii. Kdo si bo vse to zapomnilč, če pa sta si besedi tako podobni?
Takole gre: Stalagmiti imajo v besedi črko g, ki je stalaktiti nimajo. Črka g pa je prva črka besede »gor«, torej stalagmiti rastejo s tal (navzgor).
Stalaktiti pa imajo kombinacijo črk k in t, kar pomeni, da rastejo k tlom. Pa še tale dodatni T ima obliko kapnika, ki visi s stropa.
»Simpl,« bi rekli mladi. Pripadniki starejše generacije pa bi dodali: »Ko pasulj.«
STALAGMITI - GOR
STALAKTITI – K TLOM
KOLIKO DNI IMA MESEC?
Starejši se poleg pasulja še spomnimo posebnega »pripomočka« za določanje števila dni v posameznih mesecih leta. Stisnjeni pesti druga ob drugi. Členki so višje in pomenijo da ima mesec 31 dni, vdolbinice med členki pa, da je mesec krajši in ima zgolj 30 dni. Za februar pa tako ali tako vsi vemo, da je muhast, kar se števila dni tiče, sodi pa med mesece z manj dnevi, ker se nahaja v vdolbinici.
vir: https://eucbeniki.sio.si/mat4/86/index1.html (zeleni gumbek: preveri)
NAŠA ZASTAVA – BELA, MODRA, RDEČA
Vedno se česa novega naučim tudi od učencev. Eden od njih mi je povedal, kako si zapomni barve naše zastave po vrsti. Takole.
Če pogledamo planet Zemljo od daleč, je na vrhu zrak, ta je prozoren, kar ponazarja bela barva na vrhu. Potem sledi Zemljina površina, ki je pretežno pokrita z vodami – torej modra barva in na koncu pridemo v središče Zemlje, kjer je zelo vroče – rdeča barva. Meni se zdi ideja dobra. Pa vam? Ali imate vi morda še kakšno boljšo tehniko za zapomnitev?
KJE IN KAKO NAM LAHKO POMAGA RUDAR?
Pokukajmo še malo v kemijo. Ko sem bila še šolarka, mi je bilo popolnoma jasno, da ima anion negativen naboj, saj že črka a, ki je spredaj, sama po sebi nekaj zanika (kot naprimer atipično, ateist, amoralen, antistresen,…). Kationi pa so pozitivni. Zataknilo se je pri elektrodah: anodi in katodi, pri katerih pa je ravno obratno in preden vse obrneš v glavi, je lahko že prepozno. Zato mi je sošolka na fakulteti svetovala, naj si zapomnim besedo KNAP (rudar) – torej katoda negativna, anoda pozitivna. Še dandanes mi kdaj tale knap priskoči na pomoč. Hvala, Tina.
JE ŠTEVILO SODO ALI LIHO?
Moj izum je drugo poimenovanje parnih in neparnih števil. Izraza parno in neparno sta logična (je v paru, torej po dva in dva skupaj) ali ni v paru. Kaj pa sodo in liho število? Katero je katero? Beseda sodo ima dva o-ja, torej je sodo število deljivo z dve oz. je večkratnik števila 2, beseda liho ima samo en o in liho število ni deljivo z dve.
GEOMETRIJSKI LIKI IN TELESA
Učencem pomagam pri razlikovanju med liki in telesi s tem, da jim rečem: »Liki so polikani.« Mnogim je ta asociacija v veliko pomoč.
ALELUJA, ANTICIKLON PRIHAJA
Pa recimo še kakšno o vremenu. Kakšno bo vreme, lahko napovemo, če izmerimo zračni tlak. Če je nizek, bodo tudi temperature nizke, saj se nam obeta slabo, oblačno in deževno vreme. Če je tlak visok se obetajo tudi visoke temperature, saj bo vreme sončno.
Če se našim krajem približuje anticiklon, lahko vzkliknemo krščanski vzklik veselja: »Aleluja!«, saj prihaja lepo vreme. Če pričakujemo ciklon, pa nam bo prišel morda prav ciklonski sesalnik, saj bomo imeli zaradi slabega vremena več časa za pospravljanje.
KOTNE FUNKCIJE
Za konec še čisto malo kotnih funkcij (sinus in kosinus) in definicije le-teh v pravokotnem trikotniku.
sinus kota x : sin x = n. k. / h
Pomagamo si s povedjo:
Streha je na hiši. za sinus (Torej nasprotna kateta, kadar gre za sinus.)
sin x = n. k. / hStreha je na hiši.
kosinus kota x: cos x = p. k. /h (opomba: c izgovarjamo k)
Pomagamo si s povedjo:
Klet je pod hišo. (Torej priležna kateta, kadar gre za kosinus.)
cos x = p. k. /h
Klet je pod hišo.
POVABILO
Upam, da vam je bila katera od idej za zapomnitev všeč, predvsem pa, da bodo predlogi učencem in dijakom dobro služili.
Če imate tudi vi, kakšno idejo za lažjo zapomnitev, vas vabim, da jo delite z nami. Ko se jih bo nabralo dovolj, jih bom vključila v kakšnega od naslednjih prispevkov, saj sem prepričana, da bodo vaše ideje v pomoč tudi drugim.