Nekaj napotkov za uspešno učenje
Zapisala: Mojca Klug, profesorica
Datum objave: 7.11.2017
Upam, da so vaši otroci lepo preživeli jesenske počitnice. Vreme nam je bilo kar naklonjeno, kajne? Sama sem si vsak dan privoščila dolg pohod po okolici. Najlepši je bil tisti, ko sem se malo po šesti zjutraj odpravila od doma in se nekaj kilometrov sprehajala med polji, ki jih je ovijala jesenska meglica. Vse je bilo tiho in mirno. Srečala sem le redke sprehajalce, večinoma lastnike psov. Zanimivo, kako ozaveščeni smo ljudje, ko govorimo o psih. Vemo, da jih je treba redno voditi na sprehode, da potrebujejo bivališča z velikimi vrtovi in da se je treba z njimi redno ukvarjati. Nekateri kužki imajo res srečo.
Ker se življenje po počitnicah počasi vrača v utečene okvirje, bo potrebno spet poprijeti za delo. Ker je najpomembnejše delo naših šolarjev učenje, bom danes spregovorila o najpogostejših napakah, ki jih pri tem naredijo.
Kampanjsko učenje
O tem sem že pisala v članku z naslovom Sprotno učenje je bolj učinkovito od kampanjskega učenja, ko je bilo govora tudi o krivulji pozabljanja. Če ste prispevek spregledali, vas vabim, da ga preberete.
Nasvet za mladega učenjaka: Vsak dan sproti naredi domačo nalogo. To stori tudi, če določenega predmeta naslednji dan nimaš na urniku. Vedno popoldne prelistaj zvezke in knjige in ponovi bistvene podatke o snovi, ki ste jo ta dan pri posameznih predmetih obravnavali.
Učenje tik pred zdajci
Učenec, ki se odloči, da se bo k učenju spravil zadnji trenutek, naredi veliko napako. Ne samo zaradi tega, ker mu učne snovi ne bo uspelo dovolj utrditi, temveč tudi zato, ker pri učenju ne bo sproščen. Najverjetneje bo njegovo učenje videti kot panično beganje od enega do drugega naslova in nobeni vsebini se ne bo v celoti posvetil. Ker ne bo časa za iskanje dodatnih informacij in pojasnil, obstaja tudi velika verjetnost, da vsebine ne bo v celoti razumel.
Nasvet za mladega učenjaka: Začni se učiti pravočasno. Naredi si načrt. Preglej učno gradivo in učno snov razdeli na dele. Preden se začneš učiti nov del, na hitro ponovi vse prejšnje dele.
Učenje na pamet
Učenje na pamet ni pravo učenje. Razen če gre za memoriranje pesmic ali zapomnitev rezultatov poštevanke, nepravilnih glagolov, imen ogljikovodikov in podobnih podatkov oz. besed, ki se jih je preprosto treba naučiti na pamet. Učenje na pamet učenca ne pripelje do razumevanja učne snovi, zaradi česar je naučeno znanje razdrobljeno. Pravo znanje pa je tisto, pri katerem znamo različne informacije in podatke med seboj povezovati.
Nasvet za mladega učenjaka: Vedno se uči z razumevanjem. Če neke snovi ne razumeš, si pomagaj z učbenikom. Lahko »skočiš« na medmrežje in poiščeš dodatne informacije ali razlago. Ne dovoli, da te zanese še na kakšno drugo zanimivo stran, ki ni povezana s snovjo, ki se jo učiš . Pomemben pogoj učinkovitega učenja je samodisciplina.
Morda ti z razlago lahko pomagajo tudi starši ali starejše sestre in bratje (če jih imaš, seveda). Še vedno pa ti preostane še klic v sili. Pokliči sošolko ali sošolca in ga prosi za pomoč. Pa nikar se ne zaklepetaj, saj bi te to hitro preusmerilo od prvotnega cilja, da se učno snov naučiš.
Učenje nepotrebnega
Peter Drucker, svetovalec in avtor knjig s področja managementa, je rekel: »Nič ni bolj nesmiselno kot učinkovita izvedba tistega, kar sploh ne bi bilo potrebno izvesti.« To velja tudi za učenje. Tako kot je treba ločiti zrnje od plev, je pri učenju treba znati ločevati bistveno od nebistvenega in pomembno in potrebno od tistega, kar to ni.
Nasvet za mladega učenjaka: Pri pouku poslušaj! Še posebno, kadar učiteljica oziroma učitelj sprašuje. Tako boš lažje izluščil, kaj učitelj sprašuje pogosteje in čemu daje večji pomen. Še najbolje boš naredil, če si boš med spraševanjem učiteljeva vprašanja skrbno zapisoval. Tako boš imel boljši vpogled v snov, ki jo je potrebno znati, način zastavljanja vprašanj in kakšne odgovore učitelj od učencev pričakuje.
Znanje kot vrednota
Kako uspešen bo vaš otrok pri učenju je odvisno tudi od vašega odnosa do znanja in učenja, dragi starši. Zato boste za njegovo učenje naredili veliko dobrega tudi s tem, da vas bo kdaj pa kdaj videl brskati po knjigah in se učiti česa novega. Pa ne samo zanj, tudi zase boste naredili veliko. Miselna aktivnost v vseh življenjskih obdobjih pomembno vpliva na preprečevanje pozabljanja in demence. Strokovnjaki zato tudi odraslim svetujejo, naj se nikoli ne nehajo učiti. Priporočajo, naj se človek tudi v zrelih letih uči kakšnega jezika, igranja glasbenega inštrumenta ali česa podobnega.
»Znanje je zaklad, ki venomer spremlja svojega lastnika.« (kitajski pregovor)