Prihaja čas obdarovanj

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

Datum objave: 30.11.2021

 

 

Če v družini gojimo to navado, smo že prižgali prvo svečko na adventnem venčku, saj se praznični dnevi nezadržno bližajo.

 

Namig:
Pričakovanje praznikov lahko otrokom popestrimo s preprostim adventnim koledarjem s čokoladicami. Koledar otroku ne bo prinesel le sladkanja temveč ima lahko tudi vzgojni namen.
Otrok se z njim uči rednosti, saj se vsak dan spomni na to, da je potrebno odpreti okence. Hkrati pa uri svojo potrpežljivost, saj bi najraje odprl vsa okenca hkrati in potešil svojo radovednost glede tega, kakšne vse oblike čokoladic se skrivajo v okencih. Če se dogovorimo, da okence odpre pred spanjem, je lahko zaužiti košček čokolade dodatna spodbuda za redno umivanje zob po zaužitju sladkarije in pred spanjem.
Seveda bo vse to delovalo, če bomo otroku najprej razložili, čemu je namenjen adventni koledar in kakšna so pravila za odpiranje okenc. Pri tem ne popustimo, če bo otrok hotel odpreti več ali vsa okenca hkrati ali nas prepričeval, da bi rad samo pokukal, kakšna čokoladica ga čaka prihodnji dan.

 

Je že tako, da je obdarovanje otrok za starše posebno zadovoljstvo. Ko načrtujemo obdarovanje, komaj čakamo, da bomo videli tisti veseli obraz in navdušenje ob »uporabi« našega darila.

 

Zato danes namenjam vsem Miklavžem, Božičkom in Dedkom Mrazom naslednje pismo.

 

Spoštovane miklavževke in miklavži! Drage božičke in božički! Cenjena babice Mraze in dedki Mrazi!
Prihajajo dnevi obdarovanj in prepričana sem, da že razmišljate o tem, s čim boste napolnili svoje darilne vreče. Zato si želim, da bi otroke obdarovali po pameti in upoštevali katerega od nasvetov, ki sem jih ob tej priložnosti pripravila za vas. 

 

  • Dogovorimo se med seboj, kaj bo kdo prinesel in kje bo obdarovanje. Dobri mož lahko prinese tudi skupno darilo za družino (na primer družabno igro, gospodinjski aparat, skupni izlet).
  • Otrokom ne podarjajmo dragih daril, še posebej ne takih, ki presegajo naše finančne možnosti. Otroci bodo veseli tudi skupnih doživetij in če verjamemo ali ne, je bolj verjetno, da si bodo doživetje zapomnili za vse življenje, medtem ko bodo na materialno darilo hitro pozabili.

  • Darilo ki nas stane veliko časa v službi, ni primerno darilo. Preračunajte koliko časa morate delati, da zaslužite znesek, s katerim bi plačali izbrano darilo. Še posebej če ste veliko časa v službi z željo, da bi družini in sebi zagotovili dober materialni položaj, se za darila ne zadolžujte v »valuti časa«, temveč raje ta čas namenite svoji družini. Naš čas ki ga namenimo bližnjim, je najdragocenejše darilo.

  • Darilo ki ga izberemo, naj ne bo naša neizpolnjena želja iz otroštva. Ne kupimo na primer otroku električnega vlakca, ki smo si ga vse otroštvo želeli, pa nikoli dobili. Otroku kupimo darilo, ki bo blizu njegovim željam in interesom. Električni vlakec pa lahko kupimo zase. Nič ni narobe, če kdaj kakšno darilo namenimo kar samim sebi.

  • Pri izbiri daril upoštevajmo starost otroka in to, kako spreten je. Ne kupujmo igrače, ki po zahtevnosti uporabe presega otrokovo spretnost in razvojno stopnjo. Otroku bi bila taka igrača privlačna le za hip, ko se bi prvič srečal z njo. Ko bi jo lahko začel uporabljati skladno z namenom, pa se mu ne bi zdela več zanimiva oziroma bi se je že naveličal.

  • Sodelujmo z otrokom, ko piše pismo Božičku, Dedku Mrazu ali Miklavžu. Vodimo ga skozi želje glede na to, ali so uresničljive ali ne in glede na to, koliko stanejo oziroma glede na to ali so za otroka primerne ali ne. Tako mu bomo prihranili tudi kakšno razočaranje, če si na primer zaželi kaj neprimernega, recimo hišnega ljubljenčka, predrago igračo ki je trenutno modni hit ali če si šestletnik zaželi mobilni telefon.

  • Ne ustrezimo vsaki otrokovi želji. Vrednost in velikost darila nimata nobene zveze s tem, kako dobri starši smo.

  • Ne nasedajte reklamam, ki prav v času praznikov prikazujejo in spodbujajo pri otrocih željo, da bi določeno igračo imeli, ker je všečna na prvi pogled.

  • Ne pozabimo na otrokov razvoj čuta za estetiko. Namesto nesmiselnih svetlečih igrač ki so trenutni hit, izberimo kakšno starosti in razvojni stopnji otroka primerno lepo, kreativno, konstrukcijsko oziroma didaktično igračo ali primeren športni pripomoček za razvoj ravnotežja in motoričnih sposobnosti. Če je mogoče, namesto plastike izberimo les in druga naravna gradiva.

  • Knjiga je lepo darilo, če jo premišljeno izberemo. Otroku, ki ne bere rad, ne podarjajmo leposlovja v upanju, da bo zaradi tega več in raje bral. Ko se odločamo za knjigo, upoštevajmo kakšen bralec je, njegov odnos do branja, predvsem pa se osredotočimo na teme, ki otroka resnično zanimajo.

  • Pri starejšem otroku, ki se je že naučil ravnati z denarjem in si je postavil cilj za večji nakup, lahko podarimo tudi denar.

Tudi otrok naj obdaruje v skladu s svojimi možnostmi. Spodbujajmo ga, da sam izdela darila ali s svojo žepnino kupi kaj malega za druge. Tako se bo naučil tako podarjati (dajati) kot prejemati.

 

Odpiranje daril

Ne izročajmo darila pred samim praznikom. Če bo dobil več daril, navajajmo otroka, naj ne odpre vseh daril hkrati. Lahko se na primer dogovorimo, da vsako uro odpre eno darilo. Tako bo imel čas, da se posameznega darila resnično razveseli.

Navajajmo otroka, da dobrim možem napiše tudi pisma hvaležnosti in se zahvali za darila, ki jih je prejel.

 

Spodbujajmo empatijo. Otrok naj enega od svojih daril pokloni organizaciji, ki obdaruje otroke, ki nimajo takšnih možnosti kot on. Otroku lahko na primer podarimo igračko, ki ni namenjena njemu, temveč temu da jo podari v dobrodelne namene.

 

Prihajajoči čas obdarovanj prinaša veliko vzgojnih izzivov in priložnosti. Poleg skromnosti, hvaležnosti, potrpežljivosti … prinaša tudi priložnosti za vzgojo v zvezi s pretiranim potrošništvom in skrbjo za naše okolje. Darila lahko zanimivo ovijemo in okrasimo z naravnimi ali odpadnimi materiali. Ko zavijamo darila za druge, vključimo tudi otroke in izkoristimo njihovo domišljijo.