Maturitetni esej 2022 - V svetu blišča in bede
Zapisala: Mag. Barbara Rebolj, univ. dipl. prof. slov. in univ. dipl. bibl.
Datum objave: 12.4.2022
Francis Scott Fitgerald: Veliki Gatsby
Andrej Hieng: Čudežni Feliks
Spet prihaja čas, ko srednješolce četrtih letnikov čaka prvi maturitetni preizkus – to je pisanje maturitetnega eseja. Eseja pa ne pišejo samo gimnazijci, ampak tudi maturanti poklicnih smeri. Dijaki poklicne mature pišejo esej, ki temelji na naključno izbranem literarnem odlomku. Izbirajo lahko med vodeno ali samostojno interpretacijo in interpretacijo pišejo prav tako s pomočjo navodil. Gimnazijski maturitetni esej je seveda zahtevnejši in kompleksnejši, saj izhaja iz predpisanega tematskega sklopa, ki ga letošnje šolsko leto predstavljata dva romana. Ameriški roman Veliki Gatsby, ki je starejši po svojem nastanku, je večini filmske publike znan predvsem po dveh filmih z istim naslovom. Prvi film je iz leta 1974, v katerem naslovno vlogo igra Robert Redford, drugi pa v bombastični priredbi iz leta 2013 z glavnim igralcem Leonardom DiCaprijem. Filmskih verzij je seveda še več, kar dokazuje popularnost romana, ki pa v času svojega nastanka ni imel takšnega slovesa. Veljavo, ki jo ima danes roman, je doživel šele po avtorjevi smrti, ko so ameriški vojaki v drugi svetovni vojni, ki so služili izven svoje domovine, prejeli in prebirali zastonjske izvode tega romana. To je sprožilo kritično in akademsko raziskovanje in reinterpretacijo romana. S ponovnim rojstvom in znanstvenim vrednotenjem je roman dobil svoje mesto tudi v šolskih kurikulih in tako postal eden izmed najboljših ameriških romanov. Andrej Hieng je roman Čudežni Feliks napisal leta 1993 in zanj prejel Delovo nagrado kresnik. Če prvi roman preberemo na mah, je slovenski roman branje za literarne sladokusce, kar pomeni, da ga beremo počasi, da lahko »okušamo» vse različne sestavine, ki so v njem prisotne. Roman je slogovno in jezikovno večplasten, gre tako za enciklopedično vsebino kot za bogato druženje raznorodnih literarnih prvin. Tisti, ki bi poskušali posneti film po tej zelo zahtevni literarni predlogi, bi se gotovo pošteno namučili.
Minljivost časa, ki je glavna kategorija obeh romanov, uravnava tudi stanje pisanja maturitetnega eseja. Čas za pripravo na esej se izteka, saj se približuje začetek maja, ko se s pisanjem maturitetnega eseja odpre obdobje maturitetnih izpitov. Tako da je glavnina dela pri pripravi na esej že opravljenega, zato v zadnjem mesecu dijaki lahko ponovijo glavne literarne in vsebinske elemente obeh romanesknih del. V pomoč jim je lahko tabela, ki je priložena temu besedilu. Ponavadi imajo dijaki največ težav s tem, kako napisati svoje razmišljanje in ubesediti odnos do upovedane stvarnosti v literarnem delu. Za razširjanje pogleda na literarne teme in ideje je priporočljivo, da dodatno berejo različne interpretacije in članke, ki se navezujejo na oba romana ali avtorja. Koristi tudi analiziranje dobrih primerov šolskega eseja, pri katerem opazujemo zunanjo zgradbo (uvod, jedro, zaključek, členjenost na odstavke) eseja, kakšen je slog (uporaba ustreznih strokovnih besed, bogato besedišče, živo in jasno izražanje, rdeča nit, ne predolge in nezapletene povedi, ustrezna uporaba glagolskega časa). Za dober esej sta pomembna tudi dober uvod in dober zaključek. V uvodu mora biti nakazana teza, zaključek pa mora zaokrožiti cel esej z izvirnostjo piščevega razmišljanja. Če je to šibka točka pišočega, lahko uvod in zaključek pripravi tudi vnaprej in ga nato samo prilagodi novim navodilom.
Predlagam, da si za priklic glavnih literarnih in vsebinskih elementov dijaki sami izdelajo tabelo, v katero zapišejo bistvene elemente in značilnosti. Primer prazne tabele najdete v nadaljevanju.
AVTOR |
Francis Scott Fitzgerald
|
Andrej Hieng
|
NASLOV |
VELIKI GATSBY |
ČUDEŽNI FELIKS |
LETO IZIDA |
||
ZUNANJA ZGRADBA |
||
VRSTA ROMANA |
||
LITERARNI ČAS |
||
LITERARNI KRAJ |
||
MEŠČANSKA DRUŽINA |
||
LITERARNE OSEBE Glavne osebe Stranske osebe |
||
ZGODOVINSKI -DRUŽBENI KONTEKST |
||
TEME |
||
MOTIVI SIMBOLI |
||
OZNAKA GLAVNIH OSEB |
||
PRIPOVEDOVALEC |
||
LITERARNI SLOG |
|
|
IDEJA |
|
Prilagam še primer v telegrafskem slogu izpolnjene tabele za letošnji esej. Morda pride prav.
Francis Scott Fitzgerald VELIKI GATSBY |
Andrej Hieng ČUDEŽNI FELIKS |
|
LETO IZIDA |
1925 |
1993 |
ZUNANJA ZGRADBA |
9 poglavij |
28 poglavij |
VRSTA ROMANA
|
družbeni, socialni, moderni, polavtobiografski, zgodovinski, realistični
|
meščansko-družinski, zgodovinski, časovni, razvojni, psihološki, družbeni, socialni, roman omike, enciklopedični (medbesedilnost), moderni |
LITERARNI ČAS
|
poletje 1922 (rjoveča dvajseta leta - the roaring twenties) |
1937 |
LITERARNI KRAJ
|
predmestje New Yorka West Egg, East Egg (Long Island)
|
slovensko podeželje, trg Š., propadajoča graščina močvirje vaški trg slovenska in tuja mesta |
MEŠČANSKA DRUŽINA
|
bogata meščanska družina Buchanan
|
slovenska podeželsko meščanska družina Kalmus - Missia |
LITERARNE OSEBE Glavne osebe
Stranske osebe
|
Nick Carraway (tudi pripovedovalec) Jay Gatsby – James Gatz Tom Buchanan Daisy Buchanan Jordana Baker
Myrtle Wilson George Wilson Meyer Wolfsheim Klipspringer Dan Cody
|
Kalmus njegova žena Štefanija Missia njuni hčeri: Erna (14 let) in Heda (12 let) Feliks (16 let) Leonid Jurjevič Skobenski
Theodor Hirsch (F. oče) Poštar Grilc sobarica Beti kuharica Julka Egon in Franc Missia (Š. bratranca) brata Modic kaplan |
ZGODOVINSKI - DRUŽBENI KONTEKST
|
množična proizvodnja - potrošništvo
razvoj avtomobilizma - avtomobil pomemben statusni simbol
prvič več ljudi živi v mestu kot na podeželju
Carnegie, Rockefeller - milijonarski idoli
ameriški sen, doba jazza, nov tip ženske – flapper, borzna mrzlica, prohibicija - kriminalno podzemlje, družbena razdeljenost, imigracija
|
čas pred začetkom prve svetovne vojne, svet še okreva po prvi svetovni vojni
nacizem, rasizem, protijudovstvo
Hitlerjevi privrženci v Nemčiji utrjujejo svoj položaj in hočejo pridružiti Avstrijo Nemčiji
španska državljanska vojna
koncentracijska taborišča
|
TEME
|
propad ameriškega sna propad družbenih in moralnih vrednot razkol med bogatimi in revnimi (socialne razlike) razmerje med videzom in resnico/med bliščem in bedo neuresničeno hrepenenje idealizirana ljubezen satiričen prikaz zlaganosti sodobne družbe |
sovraštvo (individualno in družbeno), tujstvo (ahasverstvo), drugačnost iskanje identitete položaj posameznika v družini družinski odnosi razmerje med videzom in resnico/med bliščem in bedo razmerje med posameznikom in oblastjo, antisemitizem, druga svetovna vojna |
MOTIVI SIMBOLI
|
motiv obsedene ljubezni/obsesije/pravljične ljubezni/romantične sanjske ljubezni/idealizacije ljubezni motiv ljubezenskega trikotnika motiv idealizacija življenja motiv/simbol zelene lučke motiv ameriškega sna motiv povzpetništva motiv lažne identitete motiv zabave motiv očal/oči/pogleda motiv časa motiv kraja (East Egg - stara aristokracija, West Egg - nova, jara gospoda) motiv vremena (dež, vročina, jutranja zarja, prvi jesenski dan) motiv razkazovanja bogastva simbol raztrganega in v kadi uničenega pisma simbol drage biserne ogrlice simbol dragega avtomobila simbol doline pepela
|
motiv smrti motiv izgube bližnjega zaradi smrti motiv nasprotja med ljubeznijo in sovraštvom/med družino Kalmus in družino Missia/med vedenjem v javnem in zasebnem prostoru/med videzom in resnico motiv omikane, ugledne, urejene, skoraj popolne družine? motiv laži, skrivnosti, sovražnih odnosov (med zakoncema, starši in otroci, med sestrama), rivalstva motiv odtujenosti motiv nezvestobe motiv poniževanja očeta motiv dedove stare železničarske ure motiv časa motiv minevanja/smrti motiv pogleda/strmenja motiv prihajajoče 2. svetovne vojne motiv prisluškovanja/opazovanja motiv domnevnega incesta/krvoskrunstva motiv prividov in sanj motiv ljubezenskega trikotnika motiv svetlobe motiv vetra/vode motiv pogleda motiv lika Ahasverja (večnega tujca) motiv spolne zlorabe (kuharica s strani Štefanijinega očeta, Štefanija s strani Egona) motiv erotike motiv ksenofobije motiv zabave |
OZNAKA GLAVNIH OSEB
|
Nick Carraway: pripovedovalec, ki je vpleten v pripoved (predsodki, ni vedno resnicoljuben), Daisyin bratranec, Tomov sošolec, Gatsbyjev sosed, iz ugledne družine, dejaven, prizadeven, borzni posrednik, skromen, zadržan Jay Gatsby: kakšno leto čez trideset, lažna osebnost, bajno bogat, urejen, šarmanten, eleganten, skrivnosten, mitoman – človek neznanske domišljije Daisy Buchanan: mlada aristokratinja, bogata, privlačna, poročena ženska, z zapeljivim in vznemirljivim glasom ter ljubkim in nesmiselnim smehom, ima triletno hčerko, omamno, eterično bitje, očarljiva, dvoumna, hladna, lenobna, odsotna, žalostna, vzvišena, materialna, brezbrižna, površna, zdolgočasena, plitva, sebična Tom Buchanan: mlad bogat aristokrat, Nickov sošolec, bahav, grob, mišičast, bliskave oči, osoren glas, napadalen, prepirljiv, vzvišen, nezvest, pristranski Jordana Baker: igralka golfa, vitka, športna, čedna, nezadovoljna, ohola, nediskretna, odsekane kretnje, flapper (emancipirana, naličena, zabave, pitje v javnosti, sproščena spolna morala), bistroumna, nepoštena (goljufija na tekmovanju, laganje)
|
Kalmus: proletarsko poreklo, zagnan, vesten, iznajdljiv podjetnik, ki reši družino Missia pred finančnim propadom, vendar preprost, do L. J. S. nepazljiv in oster, vulgaren Štefanija: lepa, smaragdne oči, rdeči lasje, nezvesta, sovražna, se spremeni Erna: lepa kot mati, skoraj črne oči (žametne in zavratne), Neuchatel v Švici - internat, osorna, predrzna, razumska Heda: samosvoja, neposredna, iskrena, pronicljiva, zajedljiva, debelušna, šola se pri nunah v Gradcu v Avstriji Leonid Jurjevič Skobenski: domnevni ruski oficir, igralec, ženskar, morilec, prijazen, vljuden, družaben, razgledan, mojster ceremonij, ko zaživi na posestvu, se popolnoma spremeni: asket, skromen, vrtnari, spodoben, duševna bolezen resnična podoba? Feliks: majhen, rdečelas, pegast obraz, debela očala (žaba z očali), genialen, nadarjen za jezike (zna hrvaško, slovensko, francosko, angleško, nemško, rusko, italijansko, latinsko), tehniko, risanje, dobro pozna zgodovino, navdušuje se nad umetnostjo, še posebej nad glasbo, njegovo znanje je enciklopedično; omikan, zrel, spoštljiv, redoljuben, bistroumen, natančen, njegovo govorjenje je privzdignjeno, je pol Jud, zaznamovanost s tujstvom, zaljubljen v Erno
|
PRIPOVEDOVALEC
|
različni prvoosebni
|
menjavajo se prvoosebni, drugoosebni in tretjeosebni pripovedovalec ter avktorialni in personalni pripovedovalec |
LITERARNI SLOG
|
modernistični roman pripoved o lastni zavesti lika samocitirani monolog ironija elegična pripoved družbena satira
|
različni stilski elementi: novoromantični, ekspresionistični, eksistencialistični, psihoanalitični, naturalistični, modernistični, postmodernistični, prvine psihološkega realizma notranji svet posameznika etična problematika humor ironija medbesedilnost oz. intertekstualnost navedki iz Biblije linearna pripoved, v kateri so: sanjske podobe, spominski drobci, notranji monologi, asociacije, refleksije, dnevniški zapiski, metaforični opisi pokrajine, citati v slovenskem in drugih jezikih, medbesedilne navezave: policijski zapisnik, poročilo … čutni vtisi: vonj, barve, prispodobe iz živalskega sveta pojmi iz filozofskega, glasbenega vojaškega, religioznega, pravnega področja … arhaizmi, neologizmi, vulgarizmi |
IDEJA
|
propad ameriškega sna kritika potrošništva/povzpetništva blišč in beda |
obsodba sovraštva, nasilja, vojne iskanje identitete blišč in beda |
Pa veliko uspeha pri pisanju!
Literatura:
Francis Scott Fitzgerald: Velik Gatsby, Ljubljana: Mladinska knjiga, 1976.
Andrej Hieng: Čudežni Feliks, Ljubljana: DZS, 2004 (Zbirka Slovenska zgodba, knj. 29).
Nastja Bitenc, Janja Perko, Mihael Šorli: Esej na maturi 2022: v svetu blišča in bede, Ljubljana: Intelego, 2021.