Govorne in jezikovne težave
Zapisala: Mojca Klug, profesorica
Datum objave: 9.11.2021
Večina staršev ve, da logoped pomaga otrokom, ki jecljajo ali imajo težave pri izgovoru šumnikov in glasu R. Logopedovo področje dela pa je veliko širše. Logoped je strokovnjak, ki prepozna in pomaga odpravljati govorne, jezikovne in komunikacijske težave.
Med govorne težave sodijo tiste, ki so povezane s samim izgovorom glasov. To so tako imenovane dislalije.
V skupino jezikovnih težav štejemo tiste težave, ki so povezane z besediščem in priklicem ustrezne besede, tvorjenjem povedi, razumevanjem zgodb, besednih sporočil in navodil.
Pri logopedu lahko pomoč poiščejo tudi osebe, ki imajo težave pri sporazumevanju z drugimi.
Zavedajmo se, da smo otrokov govorni vzor
Velikokrat sem v svojih prispevkih zapisala, da nas otroci opazujejo in posnemajo. To se dogaja tudi takrat, ko se otrok uči govoriti. Zato je pomembno, da so starši dober govorni vzor svojemu otroku. Pozorni naj bodo na to, da ne govorijo prehitro in da ne povedo preveč informacij naenkrat. Še posebej pri podajanju navodil mlajšemu otroku je pomembno, da mu navodila posredujemo posamič.
Govor staršev naj bo čimbolj naraven in ne popačen ali izumetničen. Prav tako naj se starši zavestno izogibajo rabe raznih pomanjševalnic ali pootročenega govorjenja.
Svetujem, da starši otroka ne popravljajo ves čas in ne zahtevajo od njega, da bi naredil nekaj, česar ne zmore. Če otrok ne zmore pravilno nastaviti jezika ali ustnic, mu ne bo v pomoč, če mu bomo v nedogled ponavljali glas, ki ga še ne more izgovoriti.
Namesto neposrednega popravljanja otrokovega govora se raje odločimo za prikrito ponovitev besede, ki jo je otrok izrekel nepravilno. Otrok na primer reče: »Poglej, kako lepa laca.« In mi se ne odzovemo z: »Reci rrrraca«. Namesto tega raje odgovorimo: »Ja, ta raca je pa res lepa.«
Kdaj k logopedu?
Starši po navadi najprej opazijo neustrezno izreko določenega glasu ali zamenjavo tega glasu z drugim. Vzgojitelji in učitelji pa so pogosto tisti, ki starše opozorijo na morebitne otrokove jezikovne in komunikacijske težave.
Otrok naj bi vse glasove pravilno izgovarjal nekako do petega leta starosti. Nepravilna oziroma nepopolna izreka glasu R po navadi vztraja najdlje, saj se ta glas običajno »razvije« najkasneje.
Pravočasno odpravljanje govornih, jezikovnih in komunikacijskih težav je izredno pomembno, saj lahko le-te vplivajo tudi na učenje branja in pisanja. Vztrajajoče tovrstne težave imajo vpliv tudi na kakovost življenja posameznika v odrasli dobi.
Vsekakor je zgodnja logopedska obravnava tudi učinkovitejša, zato ne odlašajmo z obiskom logopeda, če opazimo govorne ali jezikovne težave ali če nam tako svetuje otrokova vzgojiteljica, vzgojitelj oziroma učiteljica, učitelj.
Sodelovanje staršev in otroka
Na učinkovitost odpravljanja težav povezanih z govorom, jezikom in komunikacijo vpliva tudi rednost izvajanja vaj, ki jih predlaga strokovnjak logoped. Zato je nujno, da otrok vaje izvaja tudi doma in da to počne redno. Pri tem je še kako pomembna vloga staršev, saj je treba mlajšega otroka na to spomniti in prilagoditi domače okolje tako, da ima otrok primerne pogoje za vajo. Pri mlajšem otroku je še posebej priporočljivo, da je ob njem tudi nekdo od odraslih, ki ga spodbuja ter nadzoruje. Sama se zavzemam za to, da so tovrstne vaje otroku predstavljene kot igra ter da napredek otroka spodbujamo tako, da tekmuje sam s seboj.
Glede na to da strokovnjakov logopedov trenutno močno primanjkuje in bo otrok na obisk pri logopedu verjetno naročen redkeje, je sodelovanje staršev in redno delo doma še posebej pomembno.
Vaje za razgibavanje govoril
Vaje ki jih bom predstavila v nadaljevanju, krepijo govorila in ozaveščajo otroka o položaju le-teh pri izreki glasov oziroma artikulaciji.
Tako kot se s telovadbo krepijo posameznikove mišične skupine in ozaveščanje o telesu oziroma tako imenovana telesna samopodoba, se z vajo lahko krepijo mišice govoril in njihova gibljivost, otrok pa ob teh vajah tudi ozavešča položaj govornih organov.
Zato si lahko za mlajšega otroka izmislimo nekakšno »telovadbo govoril«. Taka vadba otroku ne more škoditi, zato lahko vaje dela katerikoli otrok. Izvajajmo jih redno in jih otroku predstavimo kot igro.
Kaj potrebujemo in kako izvajamo vaje?
Svetujem vam, da izdelate kartice vaj in se z otrokom vnaprej dogovorite, koliko vaj in koliko ponovitev teh vaj bo dnevno opravil. Priporočam, da sprva otrok opravi vsa vaje s kartic lepo po vrsti in z manj ponovitvami. Potem pa lahko preidemo na žreb dogovorjenega števila vaj, ki jih otrok opravi z več ponovitvami, na primer sedmimi.
Sama rada uporabim število sedem. Otrokom naročim, naj za domačo nalogo napišejo nekaj povedi o tem, kaj so doživeli, ko smo na primer obiskali nek muzej ali galerijo. Ker vem, da je večini najbolje določiti spodnjo mejo števila povedi, dodam: »No, pa jih zapišite 7, ker je sedem ravno pravljično število, da bo vaša naloga bolj pravljična,« in se ob tem navihano nasmejem ali pomežiknem. Na ta način nikoli nisem deležna tistih naveličanih ooohhh eehhh, ali pripomb: »Pa učiteljica, ali ni to preveč?« Ali kaj podobnega.
Predlagam torej, da skupaj z otrokom pripravimo kartice. Najbolje bo, če za kartice otroka kar slikamo, ko posamezno vajo opravlja. Lahko pa v revijah ali na spletu poiščemo slike oseb, ki delajo te gibe govoril in jih izrežemo. Tisti, ki znate risati, pa boste zagotovo lahko te vaje narisali, otrok pa naj risbe lepo pobarva, da kartice ne bodo zgolj vaš izdelek.
Katere vaje za razgibavanje govoril pa lahko otrok dela, se verjetno že sprašujete. Izvolite nekaj predlogov.
DOTAKNI SE S KONICO JEZIKA SVOJEGA NOSU OZIROMA SE KONICI NOSU Z JEZIKOM ČIMBOLJ PRIBLIŽAJ.
|
POKAŽI (IZPLAZI) JEZIK IN GA NATO SKRIJ.
|
S KONICO JEZIKA Z NOTRANJE STRANI POBOŽAJ SPODNJO VRSTO ZOB OD ENE SKRAJNE TOČKE DO DRUGE IN NAZAJ.
|
NAJ TVOJ JEZIK POSTANE AVTOMOBILSKI BRISALEC IN SE PREMIKA PO ZGORNJI USTNICI PRAV TAKO, KOT TO POČNE BRISALEC PO VETROBRANSKEM STEKLU (LEVO – DESNO – LEVO).
|
S KONICO JEZIKA Z NOTRANJE STRANI POBOŽAJ ZGORNJO VRSTO ZOB OD ENE SKRAJNE TOČKE DO DRUGE IN NAZAJ.
|
NASMEHNI SE TAKO, DA POKAŽEŠ ČIM VEČ ZOB.
|
ZAOKROŽI USTNICI IN JU OBLIKUJ V USTA RIBICE.
|
DOTAKNI SE S KONICO JEZIKA SVOJE BRADE OZIROMA SE BRADI Z JEZIKOM ČIMBOLJ PRIBLIŽAJ.
|
ČIMBOLJ IZPLAZI JEZIK PROTI KONICI BRADE IN JO OBLIZUJ.
|
KROŽI Z JEZIKOM PREKO ZGORNJE IN SPODNJE USTNICE V ENI IN NATO ŠE DRUGI SMERI.
|
ZA TRENUTEK MOČNO STISNI USTNICI TAKO, DA JU SKORAJ NE BO VIDETI.
|
ODPRI USTA ČIMBOLJ ŠIROKO, KOT DA BI ZEHAL.
|
NASMEHNI SE TAKO, DA TVOJIH ZOB NE BO VIDETI.
|
TLESKAJ Z JEZIKOM ALI Z JEZIKOM MOČNO PRITISNI OB TRDO NEBO.
|
OPONAŠAJ MOTOR, KI NOČE VŽGATI TAKO DA ZA TRENUTEK ZATRESEŠ OBE USTNICI.
|
Z JEZIKOM ZAOKROŽI PO SPREDNJI STRANI ZOB.
|
Če vam je začela delati domišljija, si lahko izmislite še kakšno podobno vajo.
Tudi pravilno dihanje je pomembno za govor
Ne pozabite na vaje za dihala, ki prav tako vplivajo na kakovost govora. V ta namen lahko otrok piha po slamici v kozarec z vodo tako, da začne voda brbotati, napihne balon, piha v kroglico (npr. frnikulo), da se le-ta premakne z mesta, piha v ptičje peresce ali košček papirja toliko časa, da pade z mize, in podobno.
Današnji prispevek bom zaključila z že večkrat ponovljeno mislijo: Vaja dela mojstra, če mojster dela vajo. In dodala: Če jo dela redno in vztrajno, uspeh ne more izostati.
Za konec pa še malo jezikanja za malo večje
Predlagam ponavljanje tako imenovanih znanih lomilcev jezika:
Z Ježce čez cestišče v Stožce po rožce.
Brezov brezec brizga bezgovo brozgo.
Pešci čez cestišče.