Vrnitev v šole po epidemiji covid 19

Zapisala Mojca Klug, profesorica

 

Datum objave: 1.9.2020

 

Od lanskih krompirjevih počitnic otroci niso bili v šolskih klopeh in so se šolali na daljavo. Vsi smo že postajali nestrpni, kdaj bo pouk spet začel potekati normalno, v razredu, ob učiteljici, skupaj z razlago in prikazi v živo, z neposredno medsebojno komunikacijo in tudi z vsemi preverjanji in ocenjevanji. Skratka, kdaj bo pouk spet potekal tako, kot smo vajeni že, zdi se, od nekdaj. Ko so odločevalci osnovnošolce in letošnje bodoče maturante spet poslali v šolo, so se po tednu dni že začele zimske počitnice v dveh delih in zdaj se je v šolske klopi vrnila še druga skupina osnovnošolcev, zato je modro, da pogledamo, na kaj bodite pozorni.

 

Vrnitev v šolo bo drugačna, kot je vrnitev po običajnih počitnicah

Vrnitev v šolo pa ni takšna, kot je prvi šolski dan po počitnicah, čeprav ima kar nekaj elementov in značilnosti prvega šolskega dne. Marsikateri šolar bo noč pred ponovnim odhodom slabše prespal zaradi vznemirjenja, zaskrbljenosti ali veselja. Najverjetneje zaradi mešanice enega in drugega. 

 

In spet bo treba ustvariti neko drugo rutino. Mnoge čaka zgodnejše vstajanje. Kar pa jasno nakazuje na to, da bo potrebno spet spraviti v red ritem spanja, dela, igre in počitka. In nenazadnje tudi prehranjevanja. Ponovno bo delo razdeljeno na tisto delo, ki se opravi v šoli in na domače delo in učenje. Zopet bo potrebno pripravljati šolsko torbo in spet bo tu urnik in šolski zvonec.

 

Zelo verjetno je, da bo pouk potekal drugače, kot je pred razglasitvijo drugega vala epidemije in drugače, kot je potekal na daljavo. Pričakujemo lahko hitrejši tempo, saj bodo učitelji v svoji vnemi želeli hkrati preveriti vse tisto, kar naj bi se otroci naučili na daljavo in hkrati nadoknaditi manjkajoče. Prav mogoče je, da se bodo »na obzorju« pojavili novi učitelji ali da se bodo učitelji pogosteje menjali zaradi bolniških odsotnosti in drugih razlogov. Lahko se zgodi da bodo kakšen predmet poučevali učitelji, ki bodo določeni v razredni mehurček četudi poučevani predmet ni njihova specialnost. Vsekakor nas po vsej verjetnosti čaka kar nekaj improvizacije s strani organizacije dela po šolah in tudi zahtev po hitrih sprotnih prilagoditvah razmeram določenega trenutka. Otroke, starše in učitelje čaka novo precej turbulentno obdobje, ki bo zahtevalo veliko prilagajanja, sprejemanja različnih novih ali drugačnih situacij ter medsebojnega razumevanja. Zato vse deležnike spodbujam k čimbolj odprti, sprotni in spoštljivi komunikaciji pri reševanju različnih nepredvidljivih situacij.

 

Če bomo vsi na istem bregu, bomo lažje premagovali divje tokove. Če pa se že znajdemo na različnih bregovih, lahko z ustrezno komunikacijo zgradimo dovolj trden most, ki nas bo povezoval in ne razdruževal.

 

Ponovna vzpostavitev rutin

Ker so se ob šolanju na daljavo porušile mnoge rutine, jih bo treba ponovno vzpostaviti. Pri tem imam v mislih predvsem rednost spanja in jutranje rutine, prehranjevanje, ustrezno razporejanje časa za delo in učenje ter prostega časa. In spet bo treba otroke spodbuditi k rednosti pri pisanju domačih nalog in pripravi šolske torbe za naslednji dan. Pozorni bodimo še posebej pri prvošolcih, saj so se v jesenskem času srečali z osvajanjem novih rutin in jih zagotovo še niso povsem osvojili, pa tudi drugošolce, ki so doživeli kar nekaj prekinitev neposrednega pouka lansko in letošnje šolsko leto, ko se šele navajali na te rutine.

 

Naj vas ob tem opozorim na naslednje tri članke, ki vam bodo morda v pomoč pri ponovnem vzpostavljanju rutin.

  1. Članek o beleženju domačih nalog: https://www.kopija-nova.si/klub-ajda/koristne-in-uporabne-vsebine/vzgoja/redno-belezenje-domacih-nalog-ni-se-prepozno,
  2. Članek o navajanju otroka na redno pripravo šolske torbe: https://www.kopija-nova.si/klub-ajda/koristne-in-uporabne-vsebine/svetovalnica/pomoc-pri-vsakodnevni-pripravi-solske-torbe,
  3. Članek o načrtovanju: https://www.kopija-nova.si/klub-ajda/koristne-in-uporabne-vsebine/svetovalnica/nacrtovanje-nalog-in-dejavnosti-se-zacne-ze-v-osnovni-soli

Varnost naj bo na prvem mestu

Ko govorimo o varnosti, bi vas rada opozorila na nekaj pasti ponovne vrnitve v šolo. Otroci komaj čakajo, da se spet vidijo. Težko bo vzdrževati distanco, saj se večina že dolgo ni videla v živo. Še posebej najstnice se rade objamejo ali držijo za roke. Težko bomo to nadzorovali in še težje bo tovrstne stike preprečiti. Pogovorite se s svojim otrokom ali mladostnikom o tem in nič ne bo narobe, če naredite nekakšen kompromis in se dogovorite za hkratno upoštevanje drugih ukrepov, kot je nošenje maske, umivanje rok oz. razkuževanje in spodbujanje druženja na prostem namesto v zaprtih prostorih. Stikov med mladimi pred in po poukom bržkone ne bomo mogli preprečiti, saj so, tako kot mi odrasli, željni druženja. Morda bo bolje, če se tega dejstva zavemo in namesto prepovedi organiziramo za mlade prostor za popoldansko druženje v neposredni okolici doma in določimo jasna pravila. Morda jim namenimo kakšno zračno vrtno uto, poskrbimo za to da bodo lahko klepetali in se družili na varni razdalji. Tako bodo bolj pod našim nadzorom, kot če bi se družili neznano kje in nedo mere bomo lahko preprečili, da se ne bi preveč sprostili.

 

Pravijo, da bomo morali z virusom živeti. Kako bomo živeli z njim, če ne tudi tako, da mlade navadimo na ustrezno vedenje in upoštevanje preventivnih ukrepov, ki jim bodo kljub vsemu omogočali tako potrebne stike z vrstniki.

 

Ne pozabimo na prometno varnost

Z mlajšimi otroki ponovimo jesensko lekcijo varnih poti v šolo in če menimo, da je to potrebno, z njimi ponovno prehodimo celotno pot od doma do šole in nazaj ter jih spomnimo na morebitne nevarnosti, na katere naj bodo še posebej pozorni.

 

Še vedno velja, da v šolo ne pošiljamo bolnih otrok

Če želimo zagotoviti, da bo pouk potekal čimbolj nemoteno, moramo v primeru kakršnih koli znakov respiratornih bolezni otroka zadržati doma. Nikakor ne pošiljajmo v šolo otroka z bolezenskimi znaki zato, ker je bil že tako ali tako toliko časa doma in ker bo zdaj kaj pomembnega zamudil. Morda zato, da bo za vsako ceno prisoten pri preverjanju ali ocenjevanju znanja. Precej bolj modro bomo naredili, če zadržimo otroka doma dan ali dva, da opravi testiranje in da smo prepričani, da ni okužen z novim virusom.

 

Razširjene družine in ranljivejši družinski člani

Če otrok živi v razširjeni družini skupaj s starimi starši ali družinskim članom, ki sodi v skupino oseb, ki jih virus bolj ogroža ali pa morda celo sam sodi v to skupino, se posvetujmo s pediatrom ali družinskim zdravnikom. Vsekakor pa organizirajmo domače življenje tako, da možnost prenosa virusa na ranljivejše čimbolj zmanjšamo.

 

Ponovimo vse ukrepe za preprečevanje prenosa okužbe

Čeprav bodo ukrepe ponavljali in poudarjali tudi strokovni delavci na šolah, se tudi starši pred vrnitvijo otroka v šolo pogovorimo o vseh znanih ukrepih, s katerimi poskušamo zajeziti prenos virusa znotraj populacije. Poskusimo še pred vrnitvijo otroka rešiti specifične situacije. Na primer če ima vaš otrok občutljivo kožo in težko prenaša različna razkužila, mu dajte s seboj razkužilo, ki ga uporablja doma in mu ne povzroča težav. Toplo priporočam, da je le-to v originalni embalaži in označeno z imenom, priimkom in razredom.

 

Ne pošiljajmo mlajših otrok po kostanj v žerjavico

Epidemija je našo narodno skupnost močno polarizirala. Ne glede na to, na katerem polu ste, vam svetujem, da otroka spodbujate, da v šoli upošteva vse tiste obče veljavne ukrepe, ki mu ne morejo škoditi, lahko pa doprinesejo k večji varnosti celotne skupnosti.

 

Še posebej mlajši otroci so v veliki stiski, ko so postavljeni med dva pola – mnenje staršev, ki morda zagovarjajo nekaj drugega, in to kar v skladu z mnenjem strokovnjakov zagovarja, izvaja in pričakuje šola. Prav je, da vzgajate otroka po svojem prepričanju in da ga učite, naj ne sledi slepo čredi večine. Zavedati pa bi se morali, da je za otroka, ki je še premlad, da bi se sam opredelil, res težko biti je razpet med dve zanj pomembni avtoriteti: starše in učitelje. Morda mu lahko vse skupaj olajšamo tako, da mu povemo, da v družini delamo in verjamemo tako in da v šoli pač veljajo drugačna pravila. Naj se kopja med različnimi prepričanji odraslih ne lomijo nad glavami nemočnih otrok. To vas v dobro otrok prosim iz srca in vas spodbujam, da pomembna sporočila naslovite direktno na učitelja ali šolo in jih ne posredujete preko otroka, ki vaše želje ali zahteve ne bo znal ali zmogel ustrezno tolmačiti in utemeljiti.

 

Hura. Otroci se veselijo šole!

Po več kot dveh desetletjih dela z otroki moram priznati, da je šolanje na daljavo predvsem na nivoju osnovne šole prineslo marsikaj slabega, pa tudi kaj dobrega. Glavna prednost ki jo vidim jaz in na katero bi želela opozoriti je, da je malemu nevidnemu virusu uspelo, kar bi težko uspelo še tako dobremu in izkušenemu strokovnjaku: povečini se otroci končno veselijo šole. Večina po izkušnji šolanja na domu vidi to, da lahko hodi v šolo, kot veliko prednost. Tudi pogled na učitelje in njihovo vlogo se je spremenil in prepričana sem, da se bodo otroci počasi vrnili v ustaljene tirnice in sčasoma premostili zamujeno. Upam, da imam prav, ko si mislim, da po tej izkušnji pošiljamo v svet generacijo, ki bo svojim otrokom in vnukom pripovedovala: »… Pa kako smo se veselili, ko smo spet lahko šli v šolo«.

 

Naj današnji članek optimistično zaključim z delom refrena pesmi Rudija Bučarja, ki pravi: »Naj traja, naj traja, pusti, naj traja …« Ja, naj pouk v živo traja vse tja do poletnih počitnic. Za vse učence in vse dijake.